آخرین اخبار

دو زندانی ایرانی-آمریکایی که آزاد شدند، چه کسانی هستند؟

وبسایت خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بالاخره هویت دو زندانی دیگری که در جمع پنج زندانی آزاد شده از ایران قرار داشتند را افشا کردند.

اشتراک گذاری
09 مهر 1402
کد مطلب : 8201

مبادله زندانیان آمریکایی در ایران

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ لیلا فرهادی: در حالی که طی هفته‌های گذشته دولت ایران و آمریکا از افشای نام دو زندانی از ۵ زندانی آزاد شده از ایران امتناع کرده بودند، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید عکس آن‌ها را منتشر کرده است. نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم اسامی این دو تن را افشا کرده و گفته علاوه بر عماد شرقی، سیامک نمازی و مراد طاهباز، نام دو نفر دیگر «رضا بهروزی» و «فخرالسادات معینی» است.

فخرالسادات معینی کیست؟

هیچ اطلاعاتی درباره حرفه و دلیل حضور خانم فخرالسادات معینی در ایران وجود ندارد. اما مرداد ماه امسال روزنامه خراسان از بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی خبر داده و گفته بود مقام‌های آمریکایی در مذاکرات جاری برای تبادل زندانی بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی وی هستند و به نوشته این روزنامه این درخواست موجب توقف توافق تبادل شده است. روزنامه خراسان اتهام زن ایرانی-آمریکایی بازداشت شده را «جاسوسی» و زمان بازداشت وی را «هفته‌های اخیر» گزارش کرده بود.

رضا بهروزی زندانی ایرانی


مطالبی برای مطالعه بیشتر

زندانیان ایرانی در آمریکا که قرار است با دوتابعیتی‌ها مبادله شوند، چه کسانی هستند؟

تبادل زندانیان ایران و آمریکا، راه را برای مذاکرات بیشتر باز می‌کند؟

مهمترین مذاکرات تبادل زندانیان ایران با کشورهای جهان

مهمترین پرونده‌های جاسوسی ایران در تاریخ انقلاب

مانع بزرگ مذاکرات با غرب؛ اختلاف بر سر تبادل زندانی چهارم آمریکا در ایران

چه کسی نزار زاکا زندانی آمریکایی لبنانی را آزاد کرد؟

شیو ونگ؛ عکاسی مخفی از آرشیو وزارت خارجه برای تحقیق یا جاسوسی؟


رضا بهروزی کیست؟

در حالی که بنا به گزارش برخی رسانه‌ها انتظار می‌رفت زندانی پنجم، «شهاب دلیلی» باشد؛ فردی به نام رضا بهروزی در هواپیمای زندانیان آزاد شده حضور داشته است. شهاب دلیلی فروردین سال ۱۳۹۵ و حین بازگشت به آمریکا، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

رضا بهروزی رزومه کاملی در لینکدین ارائه کرده است. بر اساس اطلاعات این شبکه اجتماعی، بهروزی دارنده مدال طلای کشوری و برنز جهانی المپیاد زیست‌شناسی سال ۱۳۷۹، دانش‌آموخته دانشگاه جانزهاپکینز و هاروارد در آمریکا است.

سال ۱۳۸۸ بهروزی به همراه چند تن دیگر از چهره‌های برجسته علمی داخل و خارج از کشور نامه سرگشاده‌ای خطاب به مسئولان نوشته و نسبت به جدا شدن جمع بزرگی از نخبگان علمی و اقتصادی از دولت هشدار داده بود.

زمان بازداشت و اتهامات رضا بهروزی مشخص نیست، اما گمان می‌رود او هم مانند چهار زندانی دیگر به جرم جاسوسی بازداشت شده باشد و طبیعتا محکومیت او معادل ده سال زندان بوده است. اینکه چه مقدار از محکومیت او باقیمانده بود مشخص نیست، اما آنچه مسلم است این است که یک سال پیش صفحه لینکدین بهروزی یک بار به روز شده و تا دو سال پیش بهروزی آزادانه در شرکت بایومدیسن «جنریت» آمریکا مشغول به کار بوده و شبکه‌های اجتماعی خود را به روز می کرده است. این بدان معناست که کمتر از دو سال از دوران محکومیت بهروزی گذشته و او موفق شده در جریان توافق تبادل زندانی، به آمریکا برگردد.

این زندانی ایرانی-آمریکایی در حالی طی یک توافق مبادله زندانی آزاد شده که «امیرحسین مرادی» و «علی یونسی» دو دانشجوی دانشگاه شریف و برنده المپیاد کشوری نجوم از فروردین ۱۳۹۹ به اتهامی مشابه در زندان اوین هستند. یونسی و مرادی هر دو به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های معاند نظام به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند.

مقایسه وضعیت این دو جوان ۲۳ ساله با رضا بهروزی و دیگر زندانیان دوتابعیتی که در موارد مختلف طی معامله‌هایی با غرب، مبادله می‌شوند نشان می‌دهد برگ برنده زندانیان سیاسی و محکومان به جاسوسی، داشتن تابعیت مضاعف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =